RATOWNICY CZYTELNICTWA

W roku szkolnym 2022/23 Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Biesnej przystąpiła do programu RATOWNICY CZYTELNICTWA realizowanego przez Fundację Powszechnego Czytania. W tym roku hasło przewodnie akcji to “Wszystkie ręce na pokład”. Celem akcji jest propagowanie czytelnictwa przez wspólne akcje angażujące środowisko uczniów, rodziców i nauczycieli.

 
W roku szkolnym 2022/23 Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Biesnej przystąpiła do programu RATOWNICY CZYTELNICTWA realizowanego przez Fundację Powszechnego Czytania. W tym roku hasło przewodnie akcji to “Wszystkie ręce na pokład”. Celem akcji jest propagowanie czytelnictwa przez wspólne akcje angażujące środowisko uczniów, rodziców i nauczycieli. Wizja akcji to wszechstronny rozwój, troska o otaczający nas świat i wspólne relacje.
W ramach Programu nasza placówka podejmie działania na rzecz czytelnictwa w następujących obszarach:
1) działania skierowane do dzieci,
2) akcje rozwijające kompetencje nauczycieli,
3) inicjatywy czytelnicze skierowane do rodziców uczniów,
4) budowanie wspólnoty szkolnej wokół czytelnictwa,
5) współpraca szkoły z zewnętrznymi instytucjami  (realizacja tego obszaru jest nieobowiązkowa).
 
 
 
 
 

1. W październiku w ramach Programu Ratownicy Czytelnictwa nasza szkoła podjęła współpracę z Gminną Biblioteką Publiczną w Łużnej. W tym celu uczniowie klas I – VIII udali się do nowopowstałego Punktu Bibliotecznego w Biesnej, zlokalizowanego na piętrze budynku Wiejskiego Domu Kultury. Tam wzięli udział w lekcjach bibliotecznych pt. “Zbiory biblioteczne oraz omówienie katalogów”, które poprowadziła pani Renata T.
Podczas zajęć nasi uczniowie dowiedzieli się m.in. o:
– rożnych rodzajach bibliotek w Polsce;
– zbiorach bibliotecznych w bibliotece;
– zasadach korzystania ze zbiorów;
– katalogu w wersji elektronicznej księgozbioru;
– sposobie rezerwacji i zamawiania książek pomiędzy filiami.
Na zakończenie zajęć uczniowie mieli możliwość założenia własnych kart czytelniczych (zapisania się do biblioteki) i wypożyczenia interesujących ich książek, z czego z ochotą skorzystali.
Serdecznie dziękujemy pani dyrektor za pomoc w organizacji, nauczycielom za opiekę oraz pani Renacie T. za przeprowadzenie zajęć bibliotecznych.
Akcja ta pozwoliła na realizację działań na rzecz czytelnictwa w następujących obszarach:
1) działania skierowane do dzieci (#obszar1dzieci),
2) akcje rozwijające kompetencje nauczycieli (#obszar2nauczyciele),
3) budowanie wspólnoty szkolnej wokół czytelnictwa (#obszar4współpraca),
4) współpraca szkoły z zewnętrznymi instytucjami (#obszar5nazewnątrz).

2. Również w październiku uczniowie klas IV – VIII wzięli udział w konkursie polegającym na zaprojektowaniu okładki “Ballad i romansów” Adama Mickiewicza.
Konkurs ten był jednym z elementów projektu pn. “I ja to słyszę i ja tak wierzę – romantyczne przesłanie Adama Mickiewicza na łużańskiej scenie” realizowanego przez Gminny Ośrodek Kultury w Łużnej. Przedsięwzięcie zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
 
25 października 2022 r. spośród wielu prac, które zgłoszono do konkursu, Jury wybrało dziewięć najlepszych.
 
Podium przedstawia się następująco:
         I miejsce: Justyna Krok (SP Biesna)
         II miejsce: Patrycja Skrobot
        III miejsce: Oliwier Obrzut (SP Biesna)
 
Ponadto wyróżnienia otrzymali: Maria Gryboś, Milena Krok (SP Biesna), Aleksandra Szczerba, Bartosz Urbanek (SP Biesna), Wojciech Wojtanek (SP Biesna) oraz Kinga Wiejaczka (SP Biesna).
 
14 listopada w budynku Wiejskiego Ośrodka Kultury w Biesnej nasi laureaci oraz uczniowie wyróżnieni otrzymali nagrody książkowe i pamiątkowe dyplomy.

3. W listopadzie w ramach projektu „Ratownicy Czytelnictwa” uczniowie klasy VI oraz VII wzięli udział w dwóch projektach edukacyjnych związanych z twórczym i kreatywnym podsumowaniem wiedzy na temat przeczytanych lektur.
🤖Po przeczytaniu książki 🤖„Bajki robotów”🤖 uczniowie klasy VI zorganizowali Targi robotów, podczas których samodzielnie zaprojektowali, wykonali i przedstawili nowoczesne roboty, oraz zaprezentowali ich funkcje. Każda praca wykonana została w ciekawy sposób, zawierała elementy ruchome, mechanizmy, otwierane skrytki czy okienka. Ważna w tym przedsięwzięciu była współpraca i organizacja pracy. Uczniowie rozwijali swoją kreatywność, uczyli się staranności i dokładności.
👻Drugim projektem były klasowy escape room, sporządzony na podstawie lektury 👻„Dziady”👻. Uczniowie klasy VII z pełnym zaangażowaniem rozwiązywali zadania, szukali wskazówek, łamali kody i szyfry. Uczniowie rozwijali umiejętność współpracy, logicznego myślenia i kojarzenia faktów. Musieli również wyselekcjonować najważniejsze informacje z lektury.
W obu projektach twórcza praca zachęciła uczniów do działania oraz pomogła
w zapamiętaniu zebranych informacji w prosty i przyjemny sposób.
#obszar1dzieci
#obszar2nauczyciele
#obszar5nazewnatr

3. W piątek, 2 grudnia uczniowie klas IV – VIII w ramach szkolnych mikołajek wyjechali na krótką wycieczkę do Gorlic. Tam odwiedzili m.in. Miejską Bibliotekę Publiczną.
Nowoczesne technologie w służbie czytelnictwa
Spotkanie, które poprowadził pan Daniel Sokołowski, podzielone było na dwie części. Podczas pierwszej z nich młodzież poznała zbiory czytelni głównej, wypożyczalnię dla dorosłych i czytelnię czasopism. Uczniowie dowiedzieli się, że mogą korzystać nie tylko z książek zgromadzonych na miejscu, ale także z wypożyczeń międzybibliotecznych i ze zbiorów cyfrowych. Poznali również bogatą ofertę edukacyjno-kulturalną placówki.
Druga część poświęcona była natomiast programowaniu. Zanim uczestnicy przeszli do części praktycznej zajęć, wzięli udział w pogadance na temat robotów i ich roli w upowszechnianiu czytelnictwa. Nasi (doświadczeni już w tym temacie) uczniowie z przyjemnością i bez trudności nauczyli Photony pokonywać kolejne wyzwania, poruszać się w różnych kierunkach, rozpoznawać kolory i omijać przeszkody, a wykorzystując puzzle, kartki i pisaki, układali skomplikowane trasy dla Ozobotów.
Celem wycieczki było poznanie miejsca, które może być ważne w dalszej edukacji. Wycieczka uświadomiła młodym ludziom jak szeroki jest zakres działalności biblioteki publicznej i w jaki sposób nowoczesne technologie mogą działać na rzecz rozwoju czytelnictwa.
#obszar1dzieci
#obszar2nauczyciele
#obszar4wspolpraca
#obszar5nazewnatrz
#BibliotekaMiejskawGorlicach

4. Książeczki, kolorowanki, kredki 🎄🎁 sprawiły ogromną radość dzieciom przebywającym w okresie świątecznym na Oddziale Dziecięcym 👨‍⚕️👩‍⚕️Szpitala Specjalistycznego im. Henryka Klimontowicza w Gorlicach💊💉.
Ratownicy Czytelnictwa oraz Szkolne Koło Caritas Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II
w Biesnej zorganizowali przedświąteczną zbiórkę książeczek i materiałów piśmienniczych dla małych pacjentów Oddziału Dziecięcego Szpitala w Gorlicach.
Zbieraliśmy: książeczki dla dzieci i młodzieży📖 np. bajki, baśnie, książeczki przygodowe itp. (nowe lub używane, ale w bardzo dobrym stanie), kolorowanki 📚oraz kredki🖍.
Bardzo zależało nam, by dotarły one do małych pacjentów jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia, dlatego też 22 grudnia odwiedziliśmy Oddział Dziecięcy i przekazaliśmy zebrane dary na ręce Kierującej Oddziałem: lek. Anety Kordyl-Nowak🎄🎁.
#obszar1dzieci
#obszar3rodzice
#obszar4wspolpraca
#obszar5nazewnatrz 

5. W ramach działań promujących czytelnictwo wśród dzieci i młodzieży klasa VI uczestniczyła w projekcie edukacyjnym na podstawie lektury Opowieść wigilijna.

Postanowiliśmy przygotować pierwszą stronę gazety w oparciu o omawianą wcześniej przez nas książkę Charlesa Dickensa pt.: Opowieść wigilijna.
Naszą pracę zaczęliśmy od podziału na grupy. Każda grupa – po zapoznaniu się z instrukcją – napisała artykuły opisujące niezwykłe spotkanie Scrooge’a z duchami, wywiad z głównym bohaterem lub jego pracownikiem oraz życzenia świąteczne od Ebenezera dla mieszkańców Londynu. Wszystkie teksty musiały być utrzymane w klimacie czasów Opowieści wigilijnej.
Podczas realizacji zadania uczniowie nie tylko świetnie się bawili,  ale i pogłębili swoją wiedzę na temat wątków
zawartych w lekturze, rozwijali zdolności artystyczne i wyobraźnię, a także udowodnili, że praca z lekturą wcale nie jest nudna.

Serdecznie zachęcamy do czytania książek oraz innych tekstów literackich.

#obszar1dzieci
#obszar4wspolpraca
#obszar5nazewnatrz